De raadsvergadering over de begroting ging gisteravond niet zoals we gehoopt hadden. Dat is even slikken voor ROSA, gezien het feit dat wij normaal gesproken mooie resultaten binnenhalen bij de begrotingsbehandelingen.
Het zogenaamde ravijnjaar 2026, wanneer gemeentes miljarden te weinig geld gaan krijgen van het Rijk, komt steeds dichterbij. Daarom was er nu ook geen ruimte voor leuke moties die geld kosten.
Maar de grote domper van de avond was een amendement van de rechtse partijen, waardoor de invoering van de Zero Emissie Zones (gebieden waar alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens mogen rijden) in Zaanstad met minstens vier jaar uitgesteld gaat worden. Rechtse dieselsnuivende collega’s probeerden tevens om alvast een voorschot te nemen op de vólgende begroting, met voorstellen om onze duurzaamheidsambities flink naar beneden bij te stellen en om subsidieverstrekking aan alle organisaties die subsidie ontvangen niet meer te indexeren. Beide voorstellen haalden het gelukkig niet. Maar het zette de toon van de avond wel degelijk.
Oorspronkelijk zou Zaanstad bij de eerste gemeentes horen die de Zero Emissie Zones in gingen voeren. Wij zouden beginnen in de winkelgebieden in Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Later werd de ingangsdatum een jaar vooruitgeschoven, naar 2026, en vielen Wormerveer en Krommenie voorlopig af.
Het klonk alsnog als te mooi om waar te zijn. Gisteravond bleek dit te kloppen.
We zouden met kleine stapjes een maatregel gaan invoeren waardoor de luchtkwaliteit écht verbetert en waardoor de CO2- en stikstofuitstoot afneemt. Over luchtkwaliteit schreven we o.a. hier en hier meer.
We zouden beginnen met slechts de allervervuilendste, oudere dieselwagens, met allerlei overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen; zoals voor bedrijven en ondernemers die het echt niet kunnen betalen.
Zaanstad is zo’n 5 jaar voor ingangsdatum gestart met de communicatie richting de bedrijven en ondernemers. Dus dat de bedrijven hier nu door werden overvallen is onzin.
Uit onderzoek van Bureau Berenschot bleek onlangs dat acht brancheorganisaties en één belangenvereniging breed erkennen dat de voorwaarden voor ondernemers realistisch en toereikend zijn.
Zaanse ondernemers die al hebben geïnvesteerd in elektrificatie van hun vervoer zijn dan ook terecht boos nu.
Aan onze bewoners die in de centrumzone van Zaandam wonen met luchtwegklachten, en andere gezondheidsklachten, die worden verergert vanwege de forse fijnstofuitstoot door het dieselverkeer aldaar, bood ik tijdens het debat gisteravond namens ROSA mijn excuses aan. Alsook aan ondernemers die al in geïnvesteerd hebben.
Ik heb aangegeven dat ik mij schaam voor het uitstel, waar de rechtse partijen later ongegeneerd ‘grappig’ over dachten te kunnen zijn. Uit die mislukte grapjes bleek wel dat mijn opmerking is aangekomen en onder hun huid gekropen.
Tevens meldde ik dat je uitstel kunt zien als onbetrouwbaar bestuur.
Ook deed ik een beroep op de raad om vooral ook stil te staan bij de 760.000 euro subsidie die we al hebben ontvangen en misschien terug moeten betalen, én bij de juridische financiële consequenties die dit amendement voor Zaanstad kan hebben.
Een door ons mede ingediende motie van GroenLinks, waarin om een onderzoek gevraagd wordt naar invoering dagtoeristenbelasting voor riviercruises werd aangenomen.
Een klein lichtpuntje in een verder zeer teleurstellende avond.
We zien dat er een wereldwijde verrechtsing plaatsvindt, die we ook in de Zaanse raad beginnen te voelen. Uiteindelijk zal het tij wel weer keren.
Het is alleen zo jammer dat we nú eigenlijk allerlei maatregelen zouden moeten inzetten om ons klimaat en de biodiversiteit te redden.
En dit is zeker niet het moment om een belangrijke maatregel weer vier jaar uit te stellen.