Al jarenlang komen er verontrustende berichten uit verschillende delen van Zaanstad over veel te snel varende motorbootjes. En ook dit voorjaar is het weer raak: broedende watervogels worden middenin het broedseizoen gestoord of zelfs door hoge hekgolven van hun nesten geslagen.
Maar niet alleen de natuur lijdt onder de terreur van de pk’s: roeiers en kanovaarders zijn hun leven op het water soms niet zeker en omwonenden zitten in voortdurende benzinestank en herrie. Dat is zeker in deze periode van quarantaine geen pretje.
Gevaarlijk
In de Kerksloot in Krommenie is onlangs nog een racebootje met hoge snelheid op de kant gevaren, waarbij het een wonder was dat er geen gewonden zijn gevallen. Daarnaast overtreden veel bootjesgebruikers de maatregelen rond afstand houden.
Lange strijd
Al ruim een jaar is ROSA, in eendrachtige samenwerking met D66, in gesprek met de Havendienst en anderen om te zien wat er aan deze overlast te doen valt. Het bleek dat de verantwoordelijkheden van de gebiedsbeheerders niet helemaal helder waren, terwijl bij verschillende instanties ook capaciteitsproblemen bestaan. Onze vasthoudendheid heeft nu echter wel tot resultaat geleid.
Campagne
Met de komst van de nieuwe APV per 1 mei aanstaande zijn bovengenoemde handhavingsproblemen deels opgelost. De gemeente Zaanstad wordt nu zelf het bevoegd gezag op al het binnenwater, en de handhavers krijgen de beschikking over een snelle boot die geschikt is voor de ondiepe en smalle poldervaarten. De politie komt daarnaast een gerichte campagne op de Zaanse scholen. Dat zijn allemaal grote stappen in de goede richting!
Verplichte registratie
Beter nog zou het zijn als alle snelle motorboten een verplichte registratie zouden krijgen. Dat maakt het mogelijk om ook op afstand (bijvoorbeeld vanaf de wal) te verbaliseren, maar het zou tevens betekenen dat er een jaarlijks contactmoment komt tussen eigenaren en de gemeente, waarbij de voorschriften en gedragsregels nog weer eens doorgenomen kunnen worden. Ook naar het invoeren van deze registratie wordt op dit moment onderzoek gedaan.
Fluisterboten
En ten slotte zou het helemaal prachtig zijn als er nog slechts fluisterboten toegestaan zouden worden op het Zaanse water. Dat is een zaak van wat langere adem, maar wel een einddoel waar ROSA nadrukkelijk naar streeft.
Vooruitgang
Wij zijn blij dat onze kwetsbare, waterrijke natuur zo weer een stukje beter beschermd wordt. We hebben waardering voor de inzet van de Havendienst in deze en we danken D66 voor de prima samenwerking op dit dossier!